top of page

3. Adaptive ferdigheter

Introduksjon

Adaptive ferdigheter gjør at vi kan tilpasse oss og håndtere det som foregår rundt oss på en hensiktsmessig måte. Mennesker med psykisk utviklingshemming og/eller autisme har vansker med adaptiv fungering. Adaptive atferd består av både praktiske og sosiale ferdigheter.

Sosiale ferdigheter dannes etter hvordan vi erfaringsmessig tenker er klokt å handle i ulike settinger. Vi tilpasser oss mer eller mindre automatisk ulike miljøer og krav vi blir stilt overfor. Personer med redusert evne til å anvende sosiale ferdigheter kan henge sammen med hvordan man forstår og tolker sosiale situasjoner, mangel på handlingsalternativer eller uhensiktsmessige handlingsalternativer som fører til negative tilbakemeldinger fra miljøet (Gundersen K.K., Olsen, T.M., Finne J., Strømgren B., Daleflod B., 2015). 

Filmmateriell

ViMo

Digitalt verktøy for sosial ferdighetstrening. ViMo er et komplett sosialt ferdighetstreningsprogram i skolen for elever med autismespekterforstyrrelser og andre sosiale- og kommunikative vansker. ViMo bygger på boken «Social Skills Training» av Jed Baker. Verktøyet har 30 dagers gratis prøveperiode.


ViMo er utviklet av Youwell AS (www.youwell.no) i samarbeid med spesialistteamet i Helse Fonna HF og er en del av Youwell Plattformen.

LINKER OG REFERANSER

Filmer sosiale ferdigheter

Videomodellering for innlæring av sosiale ferdigheter for barn og ungdom med autisme.

LINKER OG REFERANSER

Sosiale historier

Sosiale historier

Ofte kan sosiale historier være til hjelp når man vil lære seg å bli kjent med andre. Historien kan være generell eller mer detaljert og tilpasset individets behov (Burns & Wilson, 2011).

LINKER OG REFERANSER

Hvordan få kjæreste

Eksempel på sosial historie. Kan tilpasses.



LINKER OG REFERANSER

Burns, M. & Wilson, R. J. (2011). Intellectual Disability and Problems in Sexual Behaviour: A Quick Reference Resource Guide. Community Wesr Specialized Development Services.

Hvordan få venner

Eksempel på sosial historie. Kan tilpasses.



LINKER OG REFERANSER

Burns, M. & Wilson, R. J. (2011). Intellectual Disability and Problems in Sexual Behaviour: A Quick Reference Resource Guide. Community West Specialized Development Services.

Samtalestarter

LINKER OG REFERANSER

Burns, M. & Wilson, R. J. (2011). Intellectual Disability and Problems in Sexual Behaviour: A Quick Reference Resource Guide. Community West Specialized Development Services.

AART

AART

Adapted Aggression Replacement Training er en metode for trening av sosiale kompetanse. AART består av tre komponenter: sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering. Metoden er en gruppebasert, strukturert tilnærming bestående av 30 timer, ti på hver komponent. Timene varer fra 45-90 minutter. Anbefalt gruppestørrelse er 6-8 elever (Gundersen m.fl., 2015).

LINKER OG REFERANSER

Gundersen K.K., Olsen, T.M., Finne J., Strømgren B. og Daleflod B. (2015). AART. En metode for trening i sosial kompetanse Universitetsforlaget.


Visning av Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket ART – Aggression Replacement Training/Adapted Aggression Replacement Training (AART) (2. utg.)

Atferdsavtaler

Atferdsavtaler

Formålet er å redusere uheldig, destruktiv og uakseptabel atferd ved hjelp av et avtalesystem som kan styrke konstruktiv atferd ved bruk av forsterkere. Atferdsavtaler er et fleksibelt verktøy som kan utformes etter behov (Holden & Finstad, 2011)


Det må gjøres vurderinger før igangsettelse av denne type avtaler om hvorvidt vilkår for bruk av tvang og makt i helse- og omorgstjenesteloven kapittel 9 (hol) er oppfylt. I utgangspunktet kan man ikke regulere noens tilgang tilfor eksempel internett og telefon, så lenge personen selv eier dette. Dette anses objektivt sett som tvang og makt uavhengig av motstand hos personen. Særskilt for barn kan tiltak som gjennomføres som ledd i alminnelig barneoppdragelse, herunder vanlig omsorg og grensesetting, gjennomføres, uten at dette reguleres av hol kapittel 9. Virkemidler for foreldres grensesetting kan være gode samtaler og konstruktive tilbakemeldinger, regler, avtaler og forhandlinger (Helsedirektoratet, 2015, s. 58).

LINKER OG REFERANSER
NTA_2019_1_02_Vandbakk_et_al+%281%29.pdf (oslomet.no)

Holden & Finstad, Atferdsavtaler 2011

Helsedirektoratet. (2015).Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming. (Nr.IS-10/2015)  [rundskriv].

Avtale for telefon og internett

Eksempel på atferdsavtale. Kan tilpasses den enkelte.


LINKER OG REFERANSER

Burns, M. & Wilson, R. J. (2011). Intellectual Disability and Problems in Sexual Behaviour: A Quick Reference Resource Guide. Community Wesr Specialized Development Services.

Regler for å gå ut

Eksempel på atferdsavtale. Kan tilpasses.


LINKER OG REFERANSER

Burns, M. & Wilson, R. J. (2011). Intellectual Disability and Problems in Sexual Behaviour: A Quick Reference Resource Guide. Community West Specialized Development Services.

Morgenrutine

Eksempel på atferdsavtale. Kan tilpasses.


LINKER OG REFERANSER

Burns, M. & Wilson, R. J. (2011). Intellectual Disability and Problems in Sexual Behaviour: A Quick Reference Resource Guide. Community Wesr Specialized Development Services.

bottom of page