2. Selvregulering
Introduksjon
Å kunne kommunisere egne følelser, men også å ta hensyn til andres bekymringer og følelser, er viktige komponenter for å fungere godt sosialt. Klarer vi ikke sette oss inn i andres perspektiv, er det lett å feiltolke de sosiale signalene, misforstå følelsene og ikke vite hvordan reagere på en passende måte (Gundersen K.K., Olsen, T.M., Finne J., Strømgren B., Daleflod B., 2015).
Om følelser
Følelser er bra å ha
Film om følelser fra følelsespakken Livet&Sånn. Tilpasset bruk i barnehager.
LINKER OG REFERANSER
Livet&Sånn, Henrik Lødøen og Jon Olav Sandal. Line Katrin Moe har laget illustrasjonene. Tekst: Anne-Hilde Lystad og Alice Kristin Farstad.
Følelser er bra å ha - YouTube
Følelsesbiblioteket
Følelsesbiblioteket - en serie med bøker som omhandler ulike følelser; Sinne, Sjenanse, Forelskelse, Redd, Sjalusi, Sorg og Lykke. Bøkene kan bestilles eller lånes fra bibliotek. Temaene blir tatt på alvor, men med en humoristisk vri, med fargerike og morsomme illustrasjoner og korte tilhørende tekster. Bøken er lagt opp slik at den skal inspirere og være et utgangspunkt for å samtale og reflektere rundt følelser med barn.
LINKER OG REFERANSER
Måleinstrument, ansiktene og følelsesordene
Finnes i materialet KAT-kassen. Materialet må bestilles, og finnes som trykt versjon og som app på ni forskjellige språk. Måleinstrumentet i KAT-kassen er utformet som et termometer eller barometer, der 0 er bunnen og tallene 1-10 er fordelt på en skala. Utenfor hvert tall er det to linjer, der et eller flere ansikter eller ord kan plasseres ved siden av den styrkegraden som passer best til følelsen i situasjonen.
KAT-kassen tar utgangspunkt i ni grunnfølelser: Glede, sorg, frykt, sinne, stolthet, skam, overraskelse, kjærlighet og trygghet. I verktøyet er det utviklet 90 ulike ansikter. For å bli bevisst sine følelser, kan det hjelpe å beskrive så tydelig som mulig hvordan de oppleves. I verktøyet er det listet opp 90 ulike følelsesord, som passer til ansiktene.
LINKER OG REFERANSER
Øvelser for regulering
Regulering av emosjoner kan defineres som evnen til å regulere intensitet, latens, frekvens og varighet av emosjonelle uttrykk i henhold til situasjonen. Disse ferdighetene er avgjørende for god psykisk helse (Plessen & Kabicheva, 2010). Barn og unge som har svak emosjonell regulering, kan ha vansker med å kontrollere følelsene sine, og kan ha en tendens til å ikke benytte sunne metoder for regulering av emosjoner (aim under 12).
Kroppsregulering
Hyper- og hypoaktivering er vanlige fenomener ved traumelidelser. Ulike kroppsreguleringsteknikker kan bidra til å regulere aktiveringsnivået.
LINKER OG REFERANSER
Avslapningsøvelser
Kan benyttes for å hjelpe pasienter med hyperaktivering å komme inn i sitt toleransevindu.
LINKER OG REFERANSER
Terninger fra Play It Right
Terninger med forslag til øvelser for regulering av følelser og atferd. Både egnet til hypo- og hyperaktivering.
LINKER OG REFERANSER
Stresstermometer
Følgende eksempel er et visuelt stresstermometer som kan tilpasses. Dette verktøyet kan være en engasjerende og visuell måte å snakke om følelser og triggere på. Stresstermometeret kan tilpasses med bruk av bilder, symboler eller annet som passer personen som skal ta det i bruk.
LINKER OG REFERANSER
Burns, M. & Wilson, R. J. (2011). Intellectual Disability and Problems in Sexual Behaviour: A Quick Reference Resource Guide. Community West Specialized Development Services.
Noen ganger blir jeg sint
Dette er et verktøy som kan benyttes for å hjelpe personer til å håndtere egne følelser og eget sinne. Man kan tilpasse verktøyet med bildestøtte og bilder av personen selv.
LINKER OG REFERANSER
Burns, M. & Wilson, R. J. (2011). Intellectual Disability and Problems in Sexual Behaviour: A Quick Reference Resource Guide. Community West Specialized Development Services.
Sköldis
Sköldis er en teknikk som benyttes for å hjelpe barn som har problematisk eller skadelig seksuell atferd.
LINKER OG REFERANSER
Meg og toleransevinduet mitt
Toleransevinduet er en enkel og nyttig modell for å forstå at vi kan ha lett for å kjenne på mye spenning og følelser i kroppen – eller på den andre siden, mangle energi og ikke kjenne noen ting.
LINKER OG REFERANSER
Følelser, kropp og samspill
Idéhefte til bruk i opplæring og veiledning til personer i målgruppen innen tema følelser, kropp og samspill.
LINKER OG REFERANSER
Wiersholm, M., Wallace, M., Jansson, C., Eggen, K., Veine, S. (2012).