top of page

1. Grunnlag for behandling

Introduksjon

Personer med utviklingshemming har grunnleggende vansker knyttet til nedsatte kognitive ferdigheter og ulik grad av andre utfordringer når det gjelder motorikk, språk, sosial kompetanse og evne til å klare dagligdagse aktiviteter. Type vansker og alvorlighetsgrad vil variere hos hvert enkelt individ. Individuell tilpasning vil derfor være påkrevd i utforming av de fleste tiltak rettet mot barn og unge med intellektuell funksjonsnedsettelse og/eller autisme (RHABU/RBUP, 2022).

 

Tiltakene rettet mot SSA må bygge på den enkelte persons styrker og svakheter, og utformes på en måte som tar hensyn til at personen kan ha svekket hukommelse, språklige utfordringer, lesevansker, reduserte sosiale evner og emosjonelle vansker (Askeland m.fl, 2017). Oppsummert må behandlingstiltak 1) skreddersys den enkeltes funksjonsnivå 2) repeteres gjentatte ganger og 3) formidles og utprøves på alle personens oppholdsarenaer (ibid, s. 29).

Grunndokumenter

1.1 Rammeverk

Rammeverk: Good Lives Model


Rammeverk: Harmful sexual behaviour framework (NSPCC)


1.4 Good Lives Model

Good Lives Model


Good Lives Model

1.2 Retningslinjer

Retningslinjer: NICE


Retningslinjer: ATSA guidelines


Traumebevisst tilnærming

1.5 Traumebevisst tilnærming

Traumebevisst tilnærming


1.3 Tilpasning

Tilpasning: Generelle prinsipper for tilpasning


Tilpasning: Grunnlagsdokumenter


bottom of page