1. Grunnlag for behandling
Introduksjon
Personer med utviklingshemming har grunnleggende vansker knyttet til nedsatte kognitive ferdigheter og ulik grad av andre utfordringer når det gjelder motorikk, språk, sosial kompetanse og evne til å klare dagligdagse aktiviteter. Type vansker og alvorlighetsgrad vil variere hos hvert enkelt individ. Individuell tilpasning vil derfor være påkrevd i utforming av de fleste tiltak rettet mot barn og unge med intellektuell funksjonsnedsettelse og/eller autisme (RHABU/RBUP, 2022).
Tiltakene rettet mot SSA må bygge på den enkelte persons styrker og svakheter, og utformes på en måte som tar hensyn til at personen kan ha svekket hukommelse, språklige utfordringer, lesevansker, reduserte sosiale evner og emosjonelle vansker (Askeland m.fl, 2017). Oppsummert må behandlingstiltak 1) skreddersys den enkeltes funksjonsnivå 2) repeteres gjentatte ganger og 3) formidles og utprøves på alle personens oppholdsarenaer (ibid, s. 29).